Kutatás igazolja, az ellenzéki cselédmédia szerelmes Karácsony Gergelybe

Kutatás igazolja, az ellenzéki cselédmédia szerelmes Karácsony Gergelybe
  • Legforróbban a Telex, a 444, a HVG szereti a kétbalkezes nyafigépet.
  • Ez már csak azért sem lehet véletlen, mert Karácsony mind a 444-en, mind a HVG-n súlyos milliókért hirdet hetente.

A Transzparens Újságírásért Alapítvány kutatása rávilágít, a Telex, a HVG és a 444 releváns cikkei is túlnyomó részt a főpolgármesterről szólnak.
 
A Transzparens Újságírásért Alapítvány a magyar politika elmúlt heteit leginkább meghatározó eseménysorozattal foglalkozott, vagyis az ellenzéki előválasztással, azon belül a médiával kapcsolatos vonatkozásokkal.

Egy elemzés sorra veszi a kampány során bevetett, látszólag híroldalnak tűnő, valójában pártok által közvetlenül működtetett kommunikációs csatornákat. Jelen elemzésükben pedig azt vizsgálták meg, hogy a nem kormánypártinak tartott médiumok hogyan vesznek részt az előválasztási versenyben és vajon melyik miniszterelnök-jelöltet támogatják?

A kutatási eredmények magukért beszélnek

A címlapképen látható szalagdiagram megmutatja, hogy egy-egy nem kormánypártinak tartott médium a jelöltállítási időszak alatt az összes miniszterelnök-jelöltekkel foglalkozó írása közül milyen arányban szóltak a cikkek az egyes miniszterelnök-jelöltről.

Így például a Telex július 23. és augusztus 23. között megjelent bármelyik ellenzéki miniszterelnök-jelölt nevével címkézett összes írása közül 38,3% foglalkozik Karácsony Gergellyel, 17% Jakab Péterrel és 12,8-12,8% Dobrev Klárával és Fekete-Győr Andrással, valamint 10,6% Pálinkás Józseffel és csak 8,5% Márki-Zay Péterrel.

Favorit a főpolgármester

Az Alapítvány hipotézise az volt, hogy a mainstreambe tartozó ellenzékinek tartott portálok leginkább Karácsony Gergelyt támogatják a miniszterelnök-jelölti versenyben. Ezt a feltételezést a számok is alátámasztják: a Telex, a HVG és a 444 releváns cikkei is túlnyomó részt a főpolgármesterről szólnak.

Az első kettő esetében több mint kétszer, a 444 esetében pedig háromszor annyi cikk szól Karácsonyról, mint a második legtöbbet említett miniszterelnök-jelöltről, Jakab Péterről.

Elemzésükből világosan kiderül: a mainstream baloldali sajtó teljes erővel Karácsony Gergely mögé állt be.

Felmerülhet  a kérdés, írják, hogy ezek a cikkek mekkora mértékben szólnak a Karácsonyról mint Budapest főpolgármesteréről és mekkora mértékben róla mint miniszterelnök-jelöltről. Hozzátették: ez a kérdés azonban azon túl, hogy kutatás-módszertanilag nem, vagy csak nagyon nehezen értelmezhető, valószínűleg még irrelevánsnak is tekinthető. "Ahogyan egy írásban nem pontosan beazonosítható, hogy a szerző főpolgármesteri vagy miniszterelnök-jelölti minőségében foglalkozik Karácsonnyal, úgy az emberek fejében sem válik erőteljesen szét a két szerep. Nem beszélve arról, hogy a főpolgármester maga is gyakran összemossa kommunikációjában a két szerepkört,  legyen szó akár a social media kommunikáció fókuszáról, akár arról, hogy a közelmúltban több ellenzéki párt szerint a Fővárosi Önkormányzat közpénzből segítette Karácsony Gergely előválasztási kampányát."

Az eredmények azt is mutatják, teszik hozzá, hogy míg Karácsony Gergely, Fekete-Győr András és Pálinkás József erősen felülreprezentáltak a vizsgált sajtótermékekben a mért népszerűségükhöz képest, addig Dobrev Klára, Márki-Zay Péter és különösen Jakab Péter masszívan alulreprezentáltak.

Újságírás, pártpolitikai érdekek mentén

Érdekes szereplők azok a portálok, írják, melyek széles körű elfogadottsága lényegesen kisebb a fent említett médiumokénál, ám tulajdonosi hátterük, jogi és anyagi kapcsolatrendszerük pedig közvetlenebb pártkötődésre utal. Az Alfahír portál például erős jobbikos kötődésű médiumként van számon tartva. Mindezek alapján tehát nem meglepő, hogy az Alfahír a kutatás szerint több mint kétharmad arányban Jakab Péterrel, a Jobbik jelöltjével foglalkozik az írásaiban.

Nem mehetünk el említés nélkül a Nyugati fény portál mellett sem, írják, amit sokan a DK első számú online médiumának tartanak, amit az is alátámaszt, hogy a Nyugati fény feltűnően nagy arányban, a releváns cikkek 56,7%-ban foglalkozik Dobrev Klárával.

Azonkívül egyébként, hogy a lap részben a DK internetes hirdetéseiből működik, más tények is utalnak erre.

Szigetvári Viktor, az Együtt ellenzéki párt korábbi vezére egy 2016. február 3-i Facebook-bejegyzésében szó szerint ezt írta a lapról: "Amikor Juhász Péter barátommal közösen találkoztunk Gyurcsány Ferenccel, és megkértük, ne az asztal alatt rugdosódjanak, hanem nyíltan mondják el a véleményüket, ne névtelen blogokon, akkor a pártelnök elismerte, hogy a párt kommunikációs teamje irányítja a Nyugati Fényt és az Európa Kávézót is. Még találkozót is szervezett nekem Mandula Viktorral, aki Vágó István és Gréczy Zsolt mellett írja ezen blogokat. Mandula Viktor azt ajánlotta a megbeszélésen, hogy ha az Együtt nem kritizálja Gyurcsányt, akkor a blogok is felhagynak a névtelen gyalázkodással. A találkozó gyors véget ért."

Címkék:

Ajánljuk figyelmedbe:

Bel 2021-07-12 | 11:17
Bányai Gábor csodálatos gyógyulása: "a gyógyulásom minden tankönyvnek ellentmond"

Bányai Gábor csodálatos gyógyulása: "a gyógyulásom minden tankönyvnek ellentmond"

  • Bányai Gábor családját értesítették, hogy köszönjenek el a családfőtől, aki súlyos koronavírus-fertőzésben szenvedett a tavasszal.
  • Aztán a történet megfordult, és a fideszes képviselő csodával határos módon felépült a koronavírusból.
  • Feltehetően ő a világrekorder, aki a leghosszabb időt töltötte műtüdön a kezelése alatt.
Bel 2021-06-09 | 10:57
Karácsony cselédmédiája gyorsan finomított cikkének címén, nehogy bántsa Gergőt

Karácsony cselédmédiája gyorsan finomított cikkének címén, nehogy bántsa Gergőt

  • Leaszfaltozták a Lánchíd körforgalmánál lévő virágágyást.
  • A Telex először azzal a címmel adott hírt erről, hogy "Karácsony leaszfaltozta Budapest legszebb virágágyását".
  • Gyorsan szólhattak a Telexnek a Városházáról a Karácsonynak kellemetlen cím miatt, ezért a Telex kivette Karácsonyt a címből.
  • Így működik az ellenzék cselédmédiája: a kis kedvencekről semmi rosszat, a Fidesszel és a kormánnyal szemben pedig bármilyen szemétség megengedett.
Bel 2021-10-13 | 14:55
Karácsony szerint Gyurcsány SMS-ekben szokta zsarolni

Karácsony szerint Gyurcsány SMS-ekben szokta zsarolni

  • Gyurcsány visszaszólt, hogy hozza akkor azokat nyilvánosságra.
Bel 2021-05-12 | 12:45

A kormány döntött: 852 milliárd forintos fejlesztési forráshoz jut a magyar egészségügy

  • Benyújtotta a kormány a Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervet az Európai Bizottságnak kedden este.
  • Csak egészségügyre 852 milliárdot szán a kormány.
  • De örülhetnek a diákok is: közoktatásra, szakképzésre, felnőttképzésre és felsőoktatásra 1135 milliárdot tervez költeni a kormány.
  • A 2000 milliárdos fejlesztési csomag a valaha volt legnagyobb a magyar oktás és egészségügy történetében.
Bel 2021-05-16 | 11:27

Újabb hűségeskü Gyurcsánynak: Jakabék Varju Lászlót támogatják Budapest 11-es választókerületében

  • Újabb körzetben sorolt be a Jobbik a Gyurcsány Ferenc elnökölte Demokratikus Koalíció mögé. Ezúttal Budapest 11-es körzetében nem indítanak jelöltet, helyette Varju Lászlót támogatják.
  • Ezzel megint egy körzettel csökkent azon országgyűlési választókörzetek száma, ahol az előválasztásnak bármi értelme lesz.
  • Az ellenzéki pártok az ígéreteikkel szemben előre lemutyizzák egymás között a körzeteket, így az ellenzéki választók helyett a pártok vezetői döntenek egy-egy körzet jelöltjéről.
Bel 2021-07-01 | 12:51

Orbán: Köszönet az egészségügyi dolgozóknak a helytállásért és a szolgálatért! 🙏

  • Semmelweis-napon mondott köszönetet a magyar egészségügyi dolgozóknak a kormányfő.
Bel 2021-07-14 | 11:11
5 millió 548 ezer a beoltott

5 millió 548 ezer a beoltott

  • Az oltásoknak és a védelmi intézkedéseknek köszönhetően letörtük a járvány harmadik hullámát.
  • Több országban terjed a Delta-variáns, ezért aki még nem oltatta be magát, tegye meg.